0
Stichting Cassandra komt op voor de belangen van slachtoffers van seksueel- en psychologisch geweld.
0

Wie zijn wij?

Stichting Cassandra Zara's Comics.JPG

Wij komen op voor de belangen van slachtoffers van seksueel en psychologisch geweld.

Stichting Cassandra is een organisatie zonder winstoogmerk en heeft haar maatschappelijke zetel in de culturele stad Maastricht.

De organisatie werd opgericht door een autistische activist na een bijna 3 jaar durende strijd met de politie en overheid omtrent het onderzoek in haar zedenzaak. De nood voor deze activist was duidelijk: er moet iets veranderen. Vanuit haar groeiende netwerk merkte zij dat ze niet alleen stond. Waar haar PTSS-stoornis haar zou beletten, wilden anderen helpen. Uiteindelijk werd op 12 december 2019 Stichting Cassandra werkelijkheid.

Binnen 24 uur na de oprichting van Stichting Cassandra gaven vier creatieve vrouwen hun toezegging ambassadrices van de stichting te worden. Ona Ena ontwierp en doneerde het logo en negen vrijwilligers sloten zich direct aan achter de schermen. De kunstenares achter Zara’s Comics kreeg de eerste opdracht: de getekende illustraties voor onze website te verzorgen.

Stichting Cassandra Zarascomics.jpg

Inspiratie

In de Griekse mythologie was Cassandra een vrouw die de toekomst kon voorspellen maar vervloekt was: niemand zou haar geloven. In de tempel van Athena werd Cassandra bruut verkracht door Ajax. Nadat Cassandra vermoord werd, kreeg zij toegang tot de Elysese velden, een soort hemel, omdat haar ziel vroom was. Het Cassandra complex verwijst naar iemand die de waarheid verteld maar niet geloofd wordt.

‘Wij blijven niet stil’ is de slogan van Stichting Cassandra. De zin is in het Noors geschreven (vi vil ikke tie): een knipoog naar een speciaal slachtoffer dat in 2018 een verhaal deelde met een journalist; de ervaringen van de persoon die uiteindelijk Cassandra zou oprichten.

Vi vil ikke tie Stichting Cassandra. Zaras ComicsJPG.JPG

Toekomst

De stichting heeft veel plannen. Cassandra bevindt zich nu in de eerste fase: onderzoek, fondsenwerving, netwerken, het werven van vrijwilligers en het beginnen van kleinschalige projecten. Vi vil ikke tie. Jij ook niet?

Welkom bij Cassandra!

Pieke Roelofs, bestuursvoorzitter en oprichtster van Stichting Cassandra

Toen ik mijn stem begon te gebruiken kwam ik erachter dat ik niet alleen stond. Dat heeft mijn leven gered. Ik hoop dat anderen de moed vinden om dat ook te ervaren.

Ambassadeurs